SEBAGIAN DARIPADA TANDA BERSANDAR KEPADA AMAL (PERBUATAN ZAHIR)
ADALAH BERKURANGAN HARAPANNYA (SUASANA HATI) TATKALA BERLAKU PADANYA KESALAHAN
Al-Hikam Ibnu Atto'illah
Amal
boleh dibagikan kepada dua jenis yaitu perbuatan zahir dan perbuatan hati
atau suasana hati berhubung dengan perbuatan zahir itu. Beberapa orang boleh
melakukan perbuatan dhahir yang serupa tetapi suasana hati berhubung dengan
perbuatan dhahir itu tidak serupa. Kesan amalan zahir kepada hati berbeda antara
seorang dengan seorang yang lain. Jika amalan dhahir itu mempengaruhi suasana
hati, maka hati itu dikatakan bersandar kepada amalan
dhahir. Jika hati
dipengaruhi juga oleh amalan hati, maka hati itu dikatakan bersandar juga
kepada amal, sekalipun ianya amalan batin. Hati yang bebas daripada bersandar
kepada amal sama ada amal zahir atau amal batin adalah hati yang menghadap
kepada Allah SWT. dan meletakkan pergantungan kepada-Nya tanpa
membawa sebarang amal, dhahir atau batin, serta menyerah sepenuhnya kepada Allah s.w.t tanpa sebarang takwil atau tuntutan. Hati yang demikian tidak menjadikan amalnya, dhahir dan batin, walau berapa banyak sekalipun, sebagai alat untuk tawar menawar dengan Tuhan bagi mendapatkan sesuatu.
membawa sebarang amal, dhahir atau batin, serta menyerah sepenuhnya kepada Allah s.w.t tanpa sebarang takwil atau tuntutan. Hati yang demikian tidak menjadikan amalnya, dhahir dan batin, walau berapa banyak sekalipun, sebagai alat untuk tawar menawar dengan Tuhan bagi mendapatkan sesuatu.
Amalan tidak menjadi perantaraan di antaranya dengan
Tuhannya. Orang yang seperti ini tidak membataskan kekuasaan dan kemurahan
Tuhan untuk tunduk kepada perbuatan manusia. Allah SWT. Yang Maha Berdiri
Dengan Sendiri berbuat sesuatu menurut kehendak-Nya tanpa dipengaruhi oleh
sesiapa dan sesuatu. Apa saja yang mengenai Allah SWT. adalah mutlak, tiada
had, sempadan dan perbatasan. Oleh kerana itu orang arif tidak menjadikan
amalan sebagai sempadan yang mengongkong ketuhanan Allah SWT. atau ‘memaksa’
Allah SWT. berbuat sesuatu menurut perbuatan makhluk. Perbuatan Allah SWT. berada di hadapan dan perbuatan makhluk di belakang. Tidak pernah terjadi Allah SWT. mengikuti perkataan dan perbuatan seseorang atau sesuatu.Sebelum menjadi
seorang yang arif, hati manusia memang berhubung rapat dengan amalan dirinya,
baik yang
dhahir mahu pun yang batin. Manusia yang kuat bersandar kepada amalan
dhahir adalah
mereka yang mencari faedah keduniaan dan mereka yang kuat bersandar kepada
amalan batin adalah yang mencari faedah akhirat. Kedua-dua jenis manusia
tersebut berkepercayaan bahawa amalannya menentukan apa yang mereka akan
perolehi baik di dunia dan juga di akhirat. Kepercayaan yang demikian
kadang-kadang membuat manusia hilang atau kurang pergantungan dengan Tuhan.
Pergantungan mereka hanyalah kepada amalan semata-mata ataupun jika mereka
bergantung kepada Allah SWT., pergantungan itu bercampur dengan keraguan.
Seseorang manusia boleh memeriksa diri sendiri apakah kuat atau lemah
pergantungannya kepada Allah SWT.
Pergantungan kepada Allah SWT. membuat hati
tidak berputus asa dalam menghadapi dugaan hidup. Kadang-kadang apa yang
diingini, dirancangkan dan diusahakan tidak mendatangkan hasil yang diharapkan.
Kegagalan mendapatkan sesuatu yang diingini bukan bermakna tidak menerima
pemberian-Nya Selagi seseorang itu beriman dan bergantung kepada-Nya
selagi itulah Dia melimpahkan rahmat-Nya. Kegagalan memperolehi apa yang
dihajatkan bukan bermakna tidak mendapat rahmat-Nya. Apa juga yang
Allah SWT. lakukan kepada orang yang beriman pasti terdapat rahmat-Nya,
walaupun dalam soal tidak menyampaikan hajatnya. Keyakinan terhadap yang
demikian menjadikan orang yang beriman tabah menghadapi ujian hidup, tidak
sekali-kali berputus asa. Mereka yakin bahawa apabila mereka sandarkan segala
perkara kepada Allah
SWT., maka apa juga amal kebaikan yang mereka lakukan
tidak akan menjadi sia-sia.
Orang yang tidak beriman kepada Allah SWT. berada dalam situasi yang berbeda. Pergantungan mereka hanya tertuju kepada
amalan mereka, yang terkandung di dalamnya ilmu dan usaha. Apabila mereka
mengadakan sesuatu usaha berdasarkan kebolehan dan pengetahuan yang mereka ada,
mereka mengharapkan akan mendapat hasil yang setimpal. Jika ilmu dan usaha
(termasuklah pertolongan orang lain) gagal mendatangkan hasil, mereka tidak
mempunyai tempat bersandar lagi. Jadilah mereka orang yang berputus asa. Mereka
tidak dapat melihat hikmat kebijaksanaan-Nya mengatur perjalanan takdir
dan mereka tidak mendapat rahmat dari-Nya.
Apabila rohani
seseorang bertambah teguh dia melihat amal itu sebagai jalan untuknya
mendekatkan diri dengan Tuhan. Hatinya tidak lagi cenderung kepada faedah
duniawi dan ukhrawi tetapi dia berharap untuk mendapatkan kurniaan Allah SWT. seperti terbuka hijab-hijab yang menutupi hatinya. Orang ini merasakan amalnya
yang membawanya kepada Tuhan. Dia sering mengaitkan pencapaiannya dalam bidang
kerohanian dengan amal yang banyak dilakukannya seperti berzikir, bersembahyang
sunat, berpuasa dan lain-lain. Bila dia tertinggal melakukan sesuatu amal yang
biasa dilakukannya atau bila dia tergelincir melakukan kesalahan maka dia berasa
dijauhkan oleh Tuhan. Inilah orang yang pada peringkat permulaan mendekatkan
dirinya dengan Tuhan melalui amalan tarekat tasauf.
Jadi, ada golongan
yang bersandar kepada amal semata-mata dan ada pula golongan yang bersandar
kepada Tuhan melalui amal. Kedua-dua golongan tersebut berpegang kepada
keberkesanan amal dalam mendapatkan sesuatu. Golongan pertama kuat berpegang
kepada amal
dhahir, yaitu perbuatan
dhahir yang dinamakan usaha atau ikhtiar.
Jika mereka tersalah memilih ikhtiar, hilanglah harapan mereka untuk
mendapatkan apa yang mereka hajatkan. Ahli tarekat yang masih diperingkat
permulaan pula kuat bersandar kepada amalan batin seperti sembahyang dan
berzikir. Jika mereka tertinggal melakukan sesuatu amalan yang biasa mereka
lakukan, akan berkurangan harapan mereka untuk mendapatkan anugerah dari-Nya. Sekiranya mereka tergelincir melakukan dosa, akan putuslah harapan
mereka untuk mendapatkan anugerah Allah
SWT.
Dalam perkara bersandar kepada amal ini,
termasuklah juga bersandar kepada ilmu, sama ada ilmu
dhahir atau ilmu batin.
Ilmu
dhahir adalah ilmu pentadbiran dan pengurusan sesuatu perkara menurut
kekuatan akal. Ilmu batin pula adalah ilmu yang menggunakan kekuatan dalaman
bagi menyampaikan hajat. Ia termasuklah penggunaan ayat-ayat Al-Quran dan
jampi. Kebanyakan orang meletakkan keberkesanan kepada ayat, jampi dan usaha,
hinggakan mereka lupa kepada Allah SWT. yang meletakkan keberkesanan kepada
tiap sesuatu itu.
Wallahua'lam...